تهیه بتن مقاوم جهت ساختمان‌سازی

دکتر محسن تدین، دبیر اجرایی کنفرانس دوام بتن امروز در این کنفرانس با تاکید بر اینکه برگزاری کنفرانس برای تمرکز توجه‌ها به یک مساله است، گفت: مساله دوام بتن یکی از مقوله‌های مهم به شمار می‌رود و در این کنفرانس درصدد هستیم تا با ارائه نتایج تحقیقات وضعیت بتن کشور را ارتقاء دهیم.
وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور به مقوله دوام بتن توجه زیادی نشده است، خاطرنشان کرد: وقتی در پروژه‌ها با تخریب بتن‌ها و در نهایت تخریب سازه‌ها مواجه می‌شویم، بسیار تاسف‌آور است که تخریب این سازه‌ها را می‌بینیم؛ این در حالی است که برای آن‌ها دستورالعمل‌هایی تدوین شده است.
تدین با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که ضوابط آئین‌نامه‌ای در تهیه بتن‌ها رعایت نشده است، اضافه کرد: هر چند که ضوابط تدوین شده تذکرات لازم را به بخش مهندسی کشور داده است، ولی با برگزاری این کنفرانس درصدد هستیم تا تاکید بیشتری بر رعایت دستورالعمل‌ها صورت گیرد و محققان بتوانند از زوایای مختلف به بحث دوام بتن بپردازند.
دبیر اجرایی کنفرانس دوام بتن با بیان اینکه در حوزه دوام بتن علاوه بر اجرا در تدوین ضوابط و دستورالعمل‌ها باید دقت بیشتری صورت گیرد، یادآور شد: تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های اجرایی و حوزه اجرا با یکدیگر در ارتباط‌ هستند، چرا که باید در ابتدا مسائل اجرایی شناسایی شود تا بتوان بر اساس آن دستورالعمل‌های اجرایی برای آن تدوین کرد.
این محقق حوزه بتن با تاکید بر اینکه برخی از ضوابط تدوین‌شده دارای اشکالاتی است، ادامه داد: بررسی بتن‌هایی که در سازه‌ها مصرف می‌شود،‌ نشان می‌دهد که با یافته‌های روز دنیا مغایرت دارد و این مهم نشان می‌دهد در برخی موارد رعایت دستورالعمل‌ها کافی نبوده است.
تدین با بیان اینکه پارامترهای مهمی در افزایش مقاومت بتن دخیل هستند،‌ گفت: مهم‌ترین پارامتر ارتقای دوام بتن، نسبت آب به سیمان است.
وی بکارگیری برخی پوزولان‌ها و سرباره‌ها در بتن را از دیگر عوامل ارتقای دوام بتن نام برد و یادآور شد: در برخی اوقات تصور بر این است که هر چه سیمان بیشتری در بتن استفاده شود، بتن بهتری تولید می‌شود، ولی این یک تصور غلط است و باید همواره نسبت آب به سیمان رعایت شود.
به گفته وی، مصرف سیمان بیش از اندازه علاوه بر ایجاد مشکلات فنی در بتن مشکلات زیست‌محیطی را نیز به دنبال دارد.
ایسنا